פרשת שלח לך – נגיעה של כבוד!
איך המרגלים שהיו נשיאי ישראל, נפלו? מה קרה להם שהם הוציאו דיבה רעה על הארץ? מדוע משה רבינו לא הפלך עליהם? למה הוסיף שם ליהושוע?
פרשת שלח לך
הרבה תמיהות יש על הפרשה של המרגלים. והרבה דברים לא מובנים בכל הפרשה.
איך הקב״ה אמר למשה רבינו שלח לך אנשים, ? הרי אם הקב״ה ידע שלא טוב שילכו מדוע אמר לו שילכו?
עוד לא מובן : איך רש״י כותב שהם היו אנשים כשרים, וחשובים. והתורה בעצמה מעידה עליהם. א״כ איך הגיעו לידי כפירה בקב״ה? שאמרו כי חזק הוא ממנו.
מה הייתה כוונתם מלכתחילה?
מדוע משה רבינו היה צריך להוסיף שם ליהושוע בן נון. ולא יכל להתפלל עליו?
מדוע כלב בן יפונה הלך להתפלל על עצמו?
מדוע משה רבינו לא התפלל על שאר המרגלים?
אלא אפשר לבאר: שהמרגלים מתחלקים לשלשה חלקים, יהושוע, כלב, ושאר המרגלים.
הרי מובא במדרש שהמרגלים ידעו שכאשר יגיעו לארץ ישראל יתבטל מעמדם כנשיאים. ולכן לא רצו לעלות לארץ.
רק כלב בן יפונה נשאר במעמדו. כלב נשאר נשיא כי היה בדרגה שיכול להשאר.
ואילו יהושוע השתדרג להיות מנהיג עם ישראל.
כשיש לאדם נגיעה של כבוד, האדם נהיה עיוור ממש. לא רואה כלום מלפניו. כל מה שרואה הכל הפוך. אפילו יראה משהו טוב, ייראה לו רע. כי הוא לא מסוגל לראות אחרת. אפילו יראה זהב ייראה לו כמו חול. וזה מה שאמרו חז״ל במשנה באבות: הכבוד מוציא את האדם מן העולם.
אפילו אנשים גדולים וצדיקים נופלים במידה של הכבוד.
ולכן התורה מראה לנו מה קרה למרגלים, אפילו שהיו אנשים גדולים וצדיקים. ראשי בני ישראל המה. הם נפלו, ולא הצליחו במשימה שלהם.
ולכן אמר הקב״ה למשה רבינו, אני לא ממליץ לך לשלוח אותם. כי אני יודע שהם ייכשלו. אבל אם אתה רוצה תשלח אותם.
והם לא רצו לעלות לארץ ישראל, כי פחדו להפסיד את המעמד שלהם בתור נשיאים.
ונגיעת הכבוד הזאת הוציאה אותם מדעתם. עד כדי כך שראו הכל שחור, ארץ אוכלת יושביה, בני ענקים ראינו שם.. וכו׳ במקום לראות את ארץ ישראל ארץ זבת חלב ודבש.
וממילא לכן מובן מדוע משה רבינו לא התפלל עליהם, כי לא יעזור שום תפילה במקום שיש נגיעה של כבוד.
רק כלב הלך להתפלל על עצמו, כי אמר לו משה רבינו אמנם אתה אין לך נגיעה כי אתה נשאר במעמדך. אבל לך להתפלל שלא תהיה מושפע מהם.
ויהושע שהיה לו גם נגיעה, שרצה לעלות לארץ כדי להיות מנהיג. לא היה עוזר לו תפילה. לכן משה רבינו שינה לו את השם לגמרי. כדי שה׳ יציל אותו מעצת המרגלים.
ממילא אנו רואים שאפילו גדולים וצדיקים יכולים ליפול במידת הכבוד.
וכן מצינו בערב עם בן נבט שאמר לו הקב״ה אני ואתה ובן ישי מהלך בגן עדן. אמר לו : מי בראש. אמר לו ישי בראש. ולכאורה מה הוא שואל מי בראש? הרי הקב״ה אמר לו אני ואתה, אלא אומר החתם סופר: שהוא רצה לשמוע את זה שוב פעם.
עד כדי כך נגיעה של כבוד.
וכן מצינו אצל שאול מלך ישראל. ועוד..
.
קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1772
כתיבת תגובה