פרשת במדבר -כל אחד והדרך שלו
מדוע התורה מחלקת את השבטים? מדוע כל שבט יש לו דגל אחר וסדר מחנה אחר?
מדוע היו צריכים להפריד בינהם עד כדי כך שהיה אסור להם להתחתן אחד עם השני?
מדוע לא להיות מאוחדים כולם ביחד?
פרשת במדבר -כל אחד והדרך שלו
מדוע התורה מחלקת את השבטים? מדוע כל שבט יש לו דגל אחר וסדר מחנה אחר?
מדוע היו צריכים להפריד בינהם עד כדי כך שהיה אסור להם להתחתן אחד עם השני?
מדוע לא להיות מאוחדים כולם ביחד?
מה התורה מתארת לנו באריכות כל שבט כמה בדיוק הם היו? הרי אין בזה שום תועלת נצחית. למה אי אפשר לכתוב מספר כולל בסוף כמה כל עם ישראל היו? מה שה משנה כמה היו כל שבט בנפרד?
אלא הקב״ה בכוונה עשה את החלוקה הזאת לשבטים, כדי שכל שבט יהיה לו מיוחדות לעצמו. כל כחד יש לו דרך אחרת בעבודת ה׳ אי אפשר לדמות בין ראובן לשמעון, ובין זבולון לשבט נפתלי.
שבת יששכר למד תורה ושבט זבולון היה עובד ומפרנס אותו.
אם התורה היתה מאחדת את כולם, ומונה מספר אחד שווה לכולם, היה נראה שכולם אותו דבר וכולם צריכים להיות באותו מסלול ,
לכן באה התורה להראות לנו, שכל אחד יש לי שליחות בפני עצמה בעולם הזה.
יש אחד שהקב״ה רוצה שהוא יעסוק במסחר, שהוא יעבוד קשה ויפרנס את האחרים וייתן צדקות, ויש אחד שצריך דוקא לשבת ללמד כדי שיוכל להיות מורה הוראה לרבים.
ואם נשאל מי הכי טוב? מי הכי נחשב אצל בורא עולם?
אף אחד לא יותר טוב מהשני. כולם אותו דבר, כל אחד בתפקיד אחר.
כמו בצבא, יש חיל תתוחנים, חיל האוויר, חיל מודיעין, כל אחד עודה תפקיד אחר כדי להגיע לאותה מטרה. אין אחד יותר טוב מהשני.
לכן הקב״ה סידר כל שבט בפני עצמו, ונתן לכל אחד סדר מחנה אחר. ודגל מיוחד לאותו שבט עם הסמל שמסמל אותו ואת הצבע המיוחד בשבילו לפי אבני החושן. (כמ כל מדינה עם הדגל שלה).
וזה הלקח שאפשר ללמד מהפרשה, הרבה אנשים חושבים שה׳ לא אוהב אותם או לא מעריך אותם כי הם לא לומדים תורה, או לא עושים חסדים, או לא נותנים צדקה, וכו׳ אבל זה לא נכון, ה׳ אוהב כל יהודי באשר הוא. כל אחד יש לו תפקיד אחר. אין הבדל בין אחד לשני. כל אחד לפי התכונות והכלים שניתנו לו ואיתם הוא צריך להשתמש בעבודת ה׳.
ולפי זה מובן מדוע יש הבדל בין אשכנזים לספרדים ויש תימנים, ויש ברסלבים, ויש כ״כ הרבה נוסחאות בתפילה והבדלים במנהגים ובהלכות. כי לכל אחד יש את המיוחדות שלו, ואת הדרך שלו בעבודת ה׳ וזה בדיוק מה שהקב״ה רוצה שיהיה.
אבל בתנאי שכל אחד יכבד אחד את השני, ולא יזלזלו אחד בשני. כי אי אפשר לדעת מה הדרך הנכונה והטובה להתקשר אליו ומה עושה נחת רוח לקב״ה יותר.
ולכן כותב האר״יזל שיש 12 שערים בשמיים, שכל שבט יש לו כניסה לשער אחר. דרך התפילה וכוונה כל אחד לפי מנהגו ושבטו.
לכן אומר הרמב״ם שגם לעתיד לבא שיבא המשיח הוא יקבץ את כולם ויעשה חלוקה לשבטים. ויגיד לכל אחד מאיזה שבט הוא.
כדי שכל אחד יידע איזה שביל ודרך הוא צריך ללכת.
וזאת הסיבה שהתורה מאריכה כ״כ במניין של כל שבט ושבט בפני עצמו, כדי להראות שיש חשיבות וערך לכל שבט ומיוחדות לכל אחד בנפרד . כי כולם משרתים לפניו, אבל בדרך אחרת.
ה' יזכינו להיות מאוחדים @ אמן@
קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1962
כתיבת תגובה