פרשת בא – עבד ה׳ אמיתי – בלי חשבונות!
פרשת בא:
להיות עבד ה׳ אמיתי. בלי חשבונות.
לכאורה צריך להבין מדוע התורה כ״כ מצווה אותנו להזכיר יציאת מצריים כל יום בוקר וערב בקריאת שמע? ובכל קידוש של שבת, ויום טוב.
מה כ״כ העניין של סיפור יציאת מצריים שהרי זה משובח?
הרי הקב״ה הכניס אותנו לשם בגלל מה שאמר אברהם אבינו - במה אדע כי אירשנה.
וא״כ היה עדיף שלא יכניס אותנו לשם, ואז לא יצטרך להוציא אותנו משם. אז מה ההודאה הגדולה שלנו לכך שהוא הוציא אותנו ממצרים??
ועוד צריך להבין, איך אברהם אבינו לא התפלל לקב״ה שיבטל את הגזירה? הרי כשה׳ אמר לו שהוא הולך להפוך את סדום. אברהם אבינו עמד בתפילה. שלא יהפוך את סדום אולי יש שם צדיקים.
וא״כ מדוע כאן לא רצה להתפלל על עם ישראל שלא יצטרכו לעבור את שיעבוד מצריים?
משל למה הדבר דומה?
לאדם שעבר ברחוב, ולא שם לב לבור ענק שהיה פתוח ברשות הרבים. ונפל לתוך הבור. כל גופו נשבר. והוא התחיל לצעוק מכאבים איומים.
לפתע הוא רואה מישהו שהולך על שפת הבור. ובא אליו לעזור לו. מייד הזמין לו אמבולנס. וטיפל בו בבית חולים. וסידר לו את כל הרופאים והניתוחים שהוא צריך לעשות.
אחרי חודש של החלמה, שאל את הרופאים : איך זכיתי שאותו אדם כ״כ מתמסר בשבילי ודואג לי במשך כל הזמן הזה. ?
אמרו לו : כי אותו אדם חפר את הבור ברחוב.
לכן הוא דואג לך.
אמר להם: הייתי מעדיף שלא יחפור, שאני לא ייפול.
כך אותו דבר, היה עדיף שהקב״ה לא יכניס את עם ישראל למצריים. מאשר שיכנסו לשם ואז יצטרך להוציא אותם.
וא״כ מדוע אנחנו כ״כ מזכירים את העניין של יציאת מצריים?
אלא צריכים לדעת - שכל העניין של ירידת מצריים. הייתה נצרכת ומוכרכת לעם ישראל.
כשי שידעו וירגישו מה זה להיות עבד. לקבל מרות. לצאת מעבדות פרעה להיות עבדי ה׳.
בלי חשבונות יותר מדאי.
עבד לא שואל שאלות. מה שאומרים לו לעשות הוא עושה.
ממילא לכן אברהם אבינו לא התפלל לקב״ה שיבטל את הגזירה של ידוע תדע..
כי הוא הבין שזה בגלל שהוא שאל שאלות,
במה אדע כי אירשנה. עבד לא שואל שאלות!!
מה שהאדון אומר - עושים! בלי למה ואיך.
ראינו אצל עמרם שכתוב וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי. למה התורה לא אמרה מי הוא היה ואת מי הוא לקח לאישה?
אלא משום שהוא באמת היה נשוי לה לפני כן, וגירשה מפני גזירת פרעה. הוא אמר שלא שווה להביא ילדים לעולם.
באה אליו ביתו מרים ואמרה לו : שלך קשה משל פרעה. הוא גזר על הזכרים אתה גזרת גם על הנקבות. שעכשיו כולם גירשו את נשותיהם ולא יהיו ילדים יותר לעם ישראל.
מה עשה? מיד עשה לה חופה ולקח אותה שוב לאישה. ומפאת כבודם לא כתבו את שמם. אל תעשה חשבונות. אתה צריך להתחתן ולהביא ילדים, אל תעשה חשבונות מה יקרה הלאה. כמו הסיפור עם חזקיהו המלך שלא רצה להתחתן - כי ראה שהבנים שלו יהיו רשעים. (בברכות י.) עד שאמר לו ישעיה הנביא -בהדי כבשי רחמנא למה לך. אל תתערב בחשבונות שמיים.
וכן ראינו אצל משה רבינו שהיה שליחו של הקב״ה לגאול את עם ישראל.
התורה אומרת : ויהי בדרך במלון ויבקש המיתו.
שהמלאך רצה להורגו מפני שמתעצל במילה של בנו. ולמה לא מל אותו?
כי עשה חשבון שאם הוא ימול ויצא לשליחות אז זה סכנה לילד. ואם אחכה עוד, ולא יילך מייד למצריים אז עם ישראל יסבלו עוד בעבודת פרך.
לכן לא מל את בנו.
מייד בא הקב״ה ורצה להורגו. למה מה כבר עשה?? הרי רצה לצאת לשליחות בדבר ה׳??
אלא בגלל שהקב״ה מצווה אותנו לעשות ברית מילה, אל תעשה חשבונות. לא משנה מה הסיבה וכמה אתה צודק. אדם חייב להתבטל לבורא עולם בשביל לקיים תורה ומצוות באמת .
בכל אופן רואים שאסור לאדם לעשות חשבונות, אני לא צריך לעשות את המצווה הזאת מפני שאני..
זה בסדר אם אני לא מתפלל במניין, אני פטור.
כל מיני תירוצים וחשבונות אישיים.
להיות עבד ה׳ אמיתי - בלי רצונות, בלי חשבונות ממש להתבטל לקב״ה .
מה שה׳ אמר צריך לעשות בין אם אנחנו מבינים ובין אם אנחנו לא.
וכן אנו רואים בהמשך הפרשה, שנצטווינו להניח תפילין של יד ושל ראש.
וההלכה היא -שקודם מניחים תפילין של יד ואח״כ של ראש? מדוע?
משום שקודם כל האדם צריך לעשות. אח״כ לשאול שאלות. ולהבין מדוע עושים כך ומה הטעם של כל דבר.
וזה הלקח מהפרשה.
עם ישראל היו במצריים 210 שנים כדי ללמד מה זה עבד. איך להיות מבוטלים לבורא עולם!
צריך להרגיש שאנחנו לא מבינים כלום, ולא יודעים למה עושים ומה הטעם של כל מצווה.
אלא רק ״מפני שהתורה אמרה״..
עבד פירושו - התבטלות!!
אם נרצה לדעת אם אנחנו עובדי ה׳.. נבחן את עצמינו אם אנו מקיימים תורה ומצוות בגלל שאנו מבינים, או נח לנו? או משום שאנחנו רוצים לעשות נחת רוח לפניו יתברך!
ה׳ יזכינו! שנהיה עובדי ה׳ באמת! אמן!
קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1554
כתיבת תגובה