פרשת לך לך – הנסיונות בחיים!

הפרשה מספרת לנו על אברהם אבינו, שה' ציווה עליו לעזוב הכל, וללכת. וכל הפרשה מלאה בנסיונות שה' ניסה אותו כל הזמן. למה אנחנו צריכים לעבור כ"כ הרבה נסיונות בחיים? ולמה ה' מביא לנו אותם? כל אחד והנסיון שלו.

פרשת לך לך - הנסיונות בחיים!

ראינו בפרשה שהקב״ה מנסה את אברהם אבינו עשרה נסיונות-
כמו שאומרת המשנה במסכת אבות (פרק ה משנה ג שאברהם אבינו התנסה בעשרה נסיונות. הרמב"ם מונה אותם: 1. "לך לך מארצך". 2. הרעב שהיה בארץ ואברהם הוכרח לרדת מצרים. 3. בהילקח שרה לבית פרעה. 4. מלחמתו עם ארבעת המלכים. 5. בקחתו את הגר לאשה לאחר שלא נולד לו ילד משרה. 6. ברית המילה בזקנותו. 7. לקיחת שרה לבית אבימלך. 8. גירוש הגר. 9. הרחקת בנו ישמעאל. 10. עקידת יצחק.

ואחד מהם זה נסיון של -לך לך. שהוא מצווה אותו לעזוב הכל, בית משפחה , מדינה שהוא גדל בה.. אל הארץ אשר אראך..
ואנשים לא יודעים שהנסיון הזה היה 62 שנה. עד שלקח את בנו לעקידה אל הר המוריה. זה הארץ אשר אראך. איזה קושי, עשרות שנים לא יודע להיכן ה' לוקח אותו. כמה שאלות היו לו. לא שאל כלום ולא התלונן. הלך בתמימות.

וכשהוא מגיע למקום שהראה לו, ביקש ממנו לעקוד את יצחק בנו. נסיון בתוך נסיון. לכולם יש נסיונות. כל החיים. כל שלב בחיים יש נסיון אחר. ואי אפשר לדעת כמה שנים יקח הנסיון שה' יביא לנו.
וה' בא ומבטיח לו ״ואעשך לגוי גדול ואברך ואגלה שמך ואהיה ברכה״.
שברכו בג׳ דברים שהדרך ממעטת אותם. בנים, ממון והשם .

ולכאורה הרי ידוע שזה אחד מעשרה נסיונות שאברהם אבינו נצטווה וכל נסיון היה יותר קשה מהשני (בתורה לא מפורט את כולם.. הכל יש במדרש רבה בהרחבה). בכל אופן צריך להבין איזה נסיון יש כאן הרי הקב״ה הבטיח כ״כ הרבה ברכות שיהיה לו ילדים , ויתפרסם שמו בעולם, ויהיה לו הרבה כסף. וא״כ מה הנסיון בזה? הרי כל אחד היה מוכן לעשות זאת? ומדוע הבטיח לו את כל זה? הרי הנסיון היה יותר גדול אילו לא היה מבטיח לו?

אלא אומר הכתב סופר- שכל מה שהקב״ה הבטיח לו זה כדי להגדיל את הנסיון שלו שהרי אח״כ היה ״ויהי רעב בארץ״ שאחרי שהבטיח לו כ״כ הרבה הבטחות שלא יחסר לו כסף ויהיה לו הכל, ופתאום אין אוכל ויש רעב, - היה לו מקום להרהר אחרי הקב״ה, איפה אתה? איפה כל מה שהבטחת לי? זה מה שמגיע לי? ולא היה ממשיך ללכת.

אבל אברהם אבינו לא הרהר אחר מידותיו ולא שאל שאלות. והמשיך להאמין בה׳. ובזה הצליח לעמוד בנסיון שראה שבסוף ה׳ עמד בכל ההבטחות שהבטיח לו , שבסוף היה עשיר מאוד כמו שכתוב וה׳ בירך את אברהם בכל. והיה לו ילדים( חוץ מיצחק וישמעאל, נולדו לו עוד כמה אח״כ). ונהיה לו שם בעולם. שכולם הכירו אותו.
כמה נסיונות עבר אברהם אבינו, למה? מדוע ה' ניסה אותו כל כך הרבה נסיונות? כי רצה לראות כמה הם מאמינים בו. סתם אברהם אבינו לא היה גדול. הוא היה צריך לעבור נסיונות באמונה, נסיונות של פרנסה. נסיונות של ילדים. הכל..לכאורה הוא היה יכול לומר- מה אתה רוצה ממני?

מה לא עשיתי בסדר? כמה אני מקרב אנשים לעבודת ה'. ואני רק מקבל מכות. איך אנשים אחרים יש ילדים ולי אין. אין לי אפילו כסף לשלם למקומות שאני הולך ללון. שום דבר. כמה הכנסת אורחים עשיתי. כמה אנשים קירבתי. תן לי לפחות כסף שאוכל להמשיך. אבל ה' יש לו את החשבונות שלו. כמה הוא רצה ילדים. למה ה' לא נתן לו? כי הוא מתאווה לתפילתם של צדיקים. אברהם אבינו היה עקר וגם שרה היתה עקרה ומדוע. כי היה צריך להפסיק את השולשלת הלא טובה מאביו שהיה עובד עבודה זרה. כדי להוציא את הזוהמה. ולכן יצא ממנו גם ישמעאל שעדיין היה לו קצת זוהמה. וכן ביצחק יצא עשיו. עד שיעקב היה נקי. שיצאו 12 שבטים טהורים שמהם יצאו כל עם ישראל.
אדם לא יודע למה ה' מנסה אותו- מדוע קורים לו כל מיני דברים. חושב שזה לרעתו. ולא יודע איזה חשבונות יש לבורא עולם.

כמו הסיפור על אותו אדם שנסע בספינה, והיה סערה בים. עד שהספינה טבעה וכולם טבעו חוץ ממנו. כל כספו הלך. והוא בשארית כוחותיו הצליח להתלות על איזה כמה קרשים שנשארו. והוא הצליח אחרי כמה שעות להגיע לחוף. ובנה לו איזה גג שיוכל לישון בשקט. ופתאום פגע בו ברק ונשרף לו כל העצים שהיו לו. והוא הביט כלפי מעלה. כאילו מה? מה אתה רוצה ממני? ומתוך עצבות הוא שקע בשינה. עד שלפתע הוא שומע רעשים של אוניה שבאה להצילו. ולא הבין מה קרה. איך ידעו שהוא שם. עד שאמרו לו שראו את האש שהוא הדליק לאות מצוקה. ואז הבין שמה שה' עשה לו הכל לטובה. אי אפשר לדעת מה לטובתינו ולמה ה' עושה לנו.

ובזה נלמד יסוד עצום לחיים , שלכל אחד מאיתנו יש את העשרה נסיונות שלו במהלך החיים. אם זה בפרנסה , בזיווג בילדים , בשלום בית, ועוד הרבה נסיונות כל יום. ולפעמים אנו אומרים ריבונו של עולם מדוע זה מגיע לי? למה אתה מנסה אותי? הרי עשיתי כך וכך והבטחת שיהיה לי כך וכך. ואיפה? כמו שהרבה מתחזקים ומתקרבים ליהדות ופתאום הכל נופל, ומפסידים הכל, ולא הולך כלום. והם נשברים . ולא יודעים שהקב״ה רק רוצה לנסות אותם אם באמת אוהבים אותו. אם באמת רוצים להיות קרובים אליו. או כשרק שנח להם והכל מסתדר, כי זה לא חכמה להתקרב ולשמור הכל, כשהכל ורוד. אלא גם שקשה וגם כשלא הולך, צריך לדעת שזה רק נסיון, וממנו רק מתרוממים. וזה לשון המילה נסיון-מלשון נס להתנוסס, להתרומם.
ובזה נתחזק כולנו ונדע שהקב״ה אוהב אותנו בכל מצב ודואג לנו כל רגע, ומשפיע עלינו כל יום. וגם שלא הולך וקשה זה יחלוף רק צריך להיות עם הרבה אמונה בבורא עולם.
ה' לא מנסה מישהו בנסיון שלא יכול לעמוד בו. כל נסיון שיש לנו זה כדי לרומם ולהרים אותנו.