השופר – תפילה שבוקעת רקיעים!
מדוע תוקעים בשופר בראש השנה?
מה ההבדל בין התקיעות? תקיעה שברים תרועה?
מדוע הקב״ה עובר מכיסא דין לכיסא רחמים?
מה המהות של תקיעת שופר?
השופר- תפילה שבוקעת רקיעים!
לכאורה יש להבין מה אנחנו עושים עם השופר? מדוע תוקעים כ''כ הרבה תקיעות? ומה ההבדל בינהם? ולמה תמיד תוקעים תקיעה אחת גדולה אחרי השברים ותרועה? מה הסוד שטמון בשופר?
ידועים דברי חז''ל שאומרים- עלה אלוקים בתרועה, ה' בקול שופר. שכביכול הקב''ה עובר מכיסא של דין לכיסא של רחמים, ברגע שהוא שומע את השופר. ולכאורה מדוע? מה יש בתקיעות?
זו המצווה היחידה שעושים ע''י נפיחה. ומה יש בזה?
יש תקיעה - יש שברים- שזה שלש פעמים. ויש תרועה- שהיא תשע פעמים קטנים. ואח''כ תקיעה ישירה. מה כל העניין בזה?
אומרים חז''ל- למה תוקעים? שתוקעים משום שהתורה אמרה. מה הטעם?
ר' סעדיה גאון אומר שי ש10 טעמים. יש שופר שהיה ביובל, שיהיה בתחיית המתים.
אבל מה הסוד שטמון פה?
הרי ידוע שבכה' אלול נברא העולם. ובראש השנה, נברא האדם שזה יום השישי. והפעולה האחרונה שעשה הקב''ה ביום הזה, זה ויפח באפיו נשמת חיים. ששם לו נפיחה. ואנו מזכירים ע''י הנפיחה הזו, את בריאת האדם. וזה אומר לנו שהאדם יכול להווצר מחדש.
לומר לאדם אל תסתכל אחרונית, תמשיך הלאה.
תקיעה הראשונה- תקיעה ישרה, שנולדנו ישר, בלי פגמים . אח''כ שברים- שאדם נופל ויש לו הרבה משברים.
ואז יש תרועה- תתעורר, תצא מזה אתה יכול לקום ולהתשנות!!. ואז עושים שוב- תקיעה, לומר לך שאתה יכול לחזור בחזרה לאותו מצב שהיית קודם. וזה כח התשובה!
ויש עוד משמעות בתקיעה-שזה כמו ילד שבוכה. ואבא בא ומחבק אותו.
זה כמו הסיפור על אותו ילד שהלך לבית הספרף ומנהל הבית ספר, התקשר לאבא אחרי חודש, ובישר לו שהוא העיף את בנו מהבית ספר בעקבות מעשים לא ראויים. בא האבא לבית הספר וכעס על בנו ואמר לו שהוא מרותק למשך שבוע בבית. ולא מגיע לו יותר שום דבר.
הילד נכנס הביתה כועס, ורץ בבכי לחדר וטרק את הדלת. פתאום האבא שומע צעקה : איי!!
מה קרה? מויישי?? הכל בסדר??
לפתע הוא רואה את האצבע של הבן שלו תקועה בדלת.
מייד רץ איתו לבית חולים , וישב איתו ליד מיטתו,
ואמר לו: אל תדאג מותק, בע״ה הכל יהיה בסדר.. אני יקנה לך את הצעצוע שהבטחתי לך.. ואני יהיה איתך כל הזמן עד שתבריא.
מה קרה פתאום? הרי לפני שעה האבא היה עצבני ולא היה מוכן לתת לבן שלו כלום, והעניש אותו??
אלא - בגלל שהילד צעק ובכה!!
האבא התרגש ומייד המו רחמיו עליו..
כך אותו הדבר, הקב״ה יושב בראש השנה על כיסא דין. ודן את העולם כולו ורואה את כל מעשיו של כל יהודי, ורוצה להביא לעם ישראל, ח״ו גזירות קשות ורעות. מחלות וייסורים.
לפתע הוא שומע תקיעת שופר שמזזעת את כיסא הכבוד!!
מייד הוא עובר מכיסא הדין לכיסא רחמים!
ומייד משנה את הדין לטובה וגוזר שנה טובה לכל על ישראל!!
זה כוחו של השופר!!
יש הלכה שאישה פטורה מתקיעת שופר- ולמה? משום שזה מצוות עשה שהזמן גרמא. שהיא נמצאת במסגרת של זמן.
ולכאורה מה ההבדל בין תפילה שהיא חייבת משום שגם היא צריכה רחמי. וכן במזוזה משום חיי. וא''כ למה היא פטורה מתקיעת שופר ביום הדין?
ויש מצוות שיוצאות מהכלל- כמו שבת, וחייבות בזה משום שיש בזה לא תעשה. וכן בתפילה.
אבל למה פטורות? המצוות נועדות לצרף אותנו, והם לא צריכות. הם מושלמות.
ולמה היא פטורה? הרי כל המהות של שופר זה שאדם יתכופף- וגם היא צריכה את זה?
כל שנה שאין מריעין לה בתחילתה מריעין לה בסופה. ולמה היא פטורה?
אלא- אישה היא רגישה, היא מכופפת כל הזמן. אישה בוכה כל הזמן. לכן הגמ' אומרת שתריך להזהר לפגוע באישה. ולכן אין לה צורך בתקיעת השופר כדי להכנע לפני הבורא, ולהכנס לחרדת הדין, היא לא צריכה את החיצוניות הזו. עצם היום הזה- זה עושה לה זעזוע.
"כי אתה שומע קול שופר ומאזין תרועה." ואין דומה לך"
שואל הפרי מגדים-למה אין דומה לו? הרי הרבה מלכים השתמשו בשופר, לשמוע ולהשמיע?
לכאורה מה ההבדל בין שמיעה להאזנה?
כידוע ששמיעה זה מרחוק, אדם שומע קולות מסויימים. והאזנה זה מקרוב.
ראינו בפרשת האזינו, האזינו השמיים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי. כך אמר משה רבינו. ולמה השתמש בהאזנה לשמים ושמיעה לארץ.
ואילו ישעיה הנביא אומר- שמעו שמים והאזיני ארץ. ולמה? כי משה רבינו היה יותר קרוב לשמים מאשר לארץ . משא''כ ישעיה הנביא.
יש הבדל בין מלך בשר ודם לקב''ה. מלך הוא קרוב בדרך כלל למי שממושמע לו, למי שמשלם מיסים, למי שלא עושה בעיות. אבל מי שנתפס בהעלמת מסים ויושב בכלא המלך לא קרוב אליהם. אבל הקב''ה אינו כן, יש אנשים שתוקעים בשופר, התקיעה שלהם חלקה-ישרה. כי הם צדיקים, אז ה' שומע אותם. אבל יש אנשים שיש להם חטאים והרבו לפשוע, והם באים ותוקעים בשברון לב, ומריעים בשופר- ה' יורד ומאזין להם. למה? כי ה' קרוב לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת. ובזה הפסוק אומר- ואין דומה לך! שאין מישהו בעולם כמו בורא עולם.
כמה אנו צריכים לשמוח ביום הזה- שה' נותן לנו אפשרות לתקן את מה שעשינו. ורוצה להעניק לנו שנה חדשה. בואו וננצל את זה. נזעק לבורא עולם, ונכיון בתקיעת שופר -מן המיצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה!
כמו הפה של השופר שהוא צר בתחילתו ובסופו הוא מתרחב.
ובע''ה נזכה שבורא עולם יעבור מכיסא דין לכיסא רחמים, ויכתבנו לחיים טובים ולשלום, לשנה טובה ומבורכת!
קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1292
אמן ואמן חזק וברוך…אמן שמזכה שנה טובה מלאנ בחסד ורחמים